Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-04-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Development of Curriculum Using Failure Situations in Manufacturing Education |
言語 |
|
|
言語 |
eng |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.32150/00006873 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
FUJIKAWA, Satoshi
ANDO, Shigeki
MIZUKAMI, Takemi
|
著者別名 |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
17858 |
|
|
姓名 |
藤川, 聡 |
著者別名 |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
17859 |
|
|
姓名 |
安東, 茂樹 |
著者別名 |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
17860 |
|
|
姓名 |
水上, 丈実 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
The purpose of this study is to develop a curriculum using failure situations to enhance problem solving in junior high school level manufacturing education. To this end, we summarized previous studies involving the effectiveness of failure experiences on causal attribution (Weiner, 1974) and lesson induction (Ichikawa, 1991). We then incorporated learning activities using failure situations and educational support, in order to study failure from the viewpoint of causal attribution and lesson induction. Based on the above approach, we developed a curriculum including performance tasks or prior experiential learnings, and failure situations to enhance students’ ability to solve problems, think, judge, and express themselves, in addition to promoting knowledge of the subject material. We believe that this curriculum provides a unique and useful prototype for instruction using failure situations. |
書誌情報 |
北海道教育大学紀要. 教育科学編
巻 70,
号 2,
p. 333-340,
発行日 2020-02
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13442554 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11273292 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
製作学習における失敗場面を活用したカリキュラムの開発 |
出版者 |
|
|
出版者 |
北海道教育大学 |