ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 北海道教育大学紀要 (online ISSN 2759-6680)
  2. 第72巻 第2号 人文科学・社会科学編

Heinrich Wölfflin’s Principles of Art History in Japan:Yomokichi Sawaki and Two Japanese Translations

https://doi.org/10.32150/00007131
https://doi.org/10.32150/00007131
b046d5a1-7e97-4263-ad18-19e6374c4f40
名前 / ファイル ライセンス アクション
72-2-b06.pdf 72-2-b06.pdf (149.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-14
タイトル
タイトル Heinrich Wölfflin’s Principles of Art History in Japan:Yomokichi Sawaki and Two Japanese Translations
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 Heinrich Wölfflin
キーワード
主題Scheme Other
主題 Principles of Art History
キーワード
主題Scheme Other
主題 reception in Japan
キーワード
主題Scheme Other
主題 Yomokichi Sawaki
キーワード
主題Scheme Other
主題 Shirakaba-ha
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32150/00007131
ID登録タイプ JaLC
著者 ICHIJO, Kazuhiko

× ICHIJO, Kazuhiko

ICHIJO, Kazuhiko

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 18890
姓名 一條, 和彦
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Heinrich Wölfflin’s book Principles of Art History was published in Germany in 1915. It applied a scientific theory of style to art history, using five pairs of concepts, such as linear versus painterly, which indicates the stylistic development from Renaissance art to Baroque art. It is one of the most influential books on art history. Japanese translations of the Principles are by Kenji Moriya and Tadao Kaizu, published in 1936 and 2000, respectively.
In this paper, I first introduce the details of the two Japanese translations and examine their different attitudes. Second, I clarify that Yomokichi Sawaki (1886-1930) significantly influenced the two Japanese translations, and investigate Sawaki’s contact with Wölfflin and his writings. Third, by exploring the early reception of the Principles between 1926 and 1927, I indicate the characteristics of Sawaki’s perception. Finally, by comparing Sawaki’s evaluation of the visual arts and that of the editorial staff of the literary magazine Shirakaba, I elucidate a specific aspect of the reception of the Principles in Japan. For Sawaki, Wölfflin’s Principles was not just a book that constructed theories of stylistic development through basic concepts but one that manifested procedures for analyzing the plastic form in each work of art.
書誌情報 北海道教育大学紀要. 人文科学・社会科学編

巻 72, 号 2, p. 61-72, 発行日 2022-02
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13442562
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11272030
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
その他のタイトル
その他のタイトル ヴェルフリン『美術史の基礎概念』の日本における受容:澤木四方吉と二つの日本語訳
出版者
出版者 北海道教育大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:19:14.915272
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3